Abimanyu
gugur
Ing sajrone
prang Baratayuda, sedane Abimanyu iku mesake banget. Tatune Abimanyu sinebut Arang Kranjang. Dadi Abimanyu tatune
searang kranjang utawa kerep banget kaya pinggire kranjang. Ora ana bageyan
saka awake Abimanyu sing ora kena tatu.
Prastawa iku
kedadeyan amarga nalika Abimanyu ngejak rabi Dewi Utari, Abimanyu ngakune
taksih bujangan, padahal Abimanyu wis duwe garwa Siti Sundari, putrine Prabu
Kresna. Amarga Dewi Utari ora percaya, Abimanyu kapeksa sesumbar, “Dewi Utari, ingsun
isih legan durung duwe kromo, yen ora percaya aku wani mati dikrocok gaman sewu”.
Nalika ing prang
Baratayuda, Abimanyu ora entuk maju prang amarga Abimanyu iku putra mahkota
negari Amarta. Ing jero papan umpetane, penggalihe Abimanyu ora tentrem banget.
Amarga slirane uga pengin maju prang mbelani negarine, pungkase abimanyu metu
saka papan umpetane tumuju Tegal Kuru Setra, papan nang endi dulur-dulure prang
nglawan Kurawa.
Kanthi jaran, Abimanyu nrobos pertahanane
prejurit kurawa. Prejurit pandhawa sing maune wis kocar-kacir, saiki kari
prejurit kurawa sing kocar-kacir amarga tekane Abimanyu. Akeh bala prejurit
Kurawa sing mati kaya babadan pacing.
Amarga rencanane
Begawan Durna, para prejurit Pandhawa kapisah dadi 3. Arjuna dipancing tumuju
pesisir. Werkudara dipunpancing tumuju pegunungan. tinggal Abimanyu dhewe sing ana ing tegal kuru setra. Prejurit
Kurawa nganggo gelar prang “tepung gelang”. Abimanyu dipancing mlebu perangkap
sing dirancang Begawan Durna. Abimanyu sing dhewekan kuwi dikepung ewonan
prejurit Kurawa sing gawe bunderan gedhe kanthi panah sing siap diculake saka
busure.
Bagawan Durna
aweh aba-aba siji... loro... telu..., kabeh prejurit ngeculake anak panahe
tumuju awake Abimanyu sing ana ing tengah-tengah. Abiamnyu kena panah saka
ngendi wae. Sakabehan awake Abimanyu wis ora ana bageyan sing ora kena panah.
Getih ndlewer mbanjiri awake abimanyu. Kalingane busur panah sing dianggo
prejurit kurawa iku digawe saka kayu sempu, kayu sing nyekseni Abimanyu nalika
ngucap sumpah palsune marang dewi utari.
Sumpahe
Abimanyu dadi donga sing disekseni bumi,
langit, gunung lan samudra. Dadi ngati-atia nalika ngomong karo wong liya.
Abimanyu ora bisa rubuh ewadene kena ewonan anak panah sebab awake dijagani
ewonan anak panah sing tumancep ing awake. Prejurit kurawa ngira yen Abimanyu
mati ngadheg. Ora keri, putra mahkotane kurawa, Lesmana Mandra Kumara, melu
nyerak ndeleng saka cerak Abimanyu sing wis ora awujud menungsa kuwi. Kanthi
tembung-tembung sing kebak kacongkakan lan nglarani Lesman Mandra Kumara
nantang Abimanyu, “Jere kowe prejurit khusus... hayo saiki endi kekuwatanmu
...? kowe iki mung jago kandhang tok... ora ana apa-apane karo aku. Hayo endi
kekuwatanmu lawan aku !”
Abimanyu mung
bisa tumungkul isin, nang jero atine ngendika, “patenana aku ben aku bisa mati
sampurna minangka prejurit sing mbela kabeneran, kaadilan, minangka prejurit
ingkang netepi kasaguhane mati mbela negarane. Eluhe Abimanyu mili tumetes ing
antarane panah-panah sing tumanceb ing pasuryane. Dheweke kelingan marang bapak
ibune.
“aja nangis
kowe, Abimanyu... kowe prejurit cengeng... neng endi kawanianmu...? saiki kowe
mesti bakal mati. Aku sumpah yen kowe mati, bojomu sing ayu kae bakal tak pek,
bojomu bakal tak boyong nyang kurawa...” ucape Lesmana.
Krungu ucapane
lesmana, manahe abimanyu dadi nesu amarga ana ukara bakal ngrebut garwane sing
ditresnani, garwa sing gawe dheweke rila ngurbanake apa wae. Kayata ana
kekuwatan sing teka, ujug-ujug Abimanyu nyamberake pedang sing isih dicekel
sadurunge pas ngenani gulune Lesmana. Lesman langsung tiba kanthi ludira kang
kumlecer. Lesmana Mandra Kumara gugur. Ngerti yen putra mahkota dadi kurban,
Jayadrata prejurit pengawal ratu langsung nuncebake tumbak marang dhadhane
Abumanyu. Pungkase Abimanyuu ugi gugur.
Pawarta sedane
Abimanyu langsung sampe kupinge kadang pandhawa.dewi sembadra langsung mlayu
menyang laga paprangan goleki layone anake. Nanging nalika ningali anake sing
tatune arang kranjang, dheweke semaput. Terus digawa bali dening para prejurit.
Arjuna langsung
mlayu melu nyedhaki layone anake sebab panjenengane nembe tekan saka papan sing
adoh nguber mungsuhe. “neng ndi anakku, ngger.... kena apa kowe kaya ngene
?...aja mati dhewekan aku bakal males kanggo kowe, aku sumpah sadurunge
srengenge surup aku kudu bisa mateni Jayadrata yen ora, mending aku bunuh diri
kanthi mati obong.
Pawarta sumpahe
arjuna uga tekan kupinge para kurawa, kanggo ngendhani bab-bang sing ora
dikarepi, Jayadrata kanggo sawetara wektu diumpetake ing Gedhong Waja utawa
kamar ing jero lemah sing wadi. Wong tuwane Jayadrata sing asmane Begawan
Sempani saben dinane dzikir njaluk marang Gusti supaya anake ora mati. Munine ngene,
“Duh Gusti, duh gusti, duh gusti... anakku Jayadrata urip, urip, urip, urip,
urip........” kaya ngono terus.
Rina wis meh
surup nanging arjuna durung bisa males kepatene anakke. Kresna kuwatir yen nganti
srengenge bener-bener surup Jayadrata durung dipateni, Arjuna kudu netepi
janjine kanthi mati obong. Kresna nganggo kasektene nggawe mega mendung kang
peteng saengga rina kaya wis meh wengi. Panjenengane njaluk para kadang
Pandhawa supaya nyiapake kayu bakar lan para prejurit supaya mbengok
saseru-serune, “Arjuna mati obong…!, Arjuna mati obong…! Arjuna mati obong…!
Arjuna mati obong…! Arjuna mati obong…!”. Suwara kuwi keprungu nganti papane
prejurit Kurawa amarga ngira dinane wis wengi, prejurit Kurawa bebarengan
nyedhaki panggonane prejurit Pandhawa pengin weruh saka cedhak Arjuna mati
obong.
Jayadrata sing
ana neng gedhong waja uga kekrungon arjuna mati obong. Dheweke pengin ngerti
apa sing lagi kedadeyan. Terus Jayadrata mbuka jendhela kanggo ndeleng apa sing
kedadeyan saka mburi jendhela. Begawan Sempani ora mandheg-mandheg anggone
dzikir marang Gusti supaya nganti srengenge surup anake slamet.
Kresna ngerti
yen Jayadrata ora bakal mati yen bapake (Begawan Sempani) dzikir karo tansah
ngucap tembung urip, urip, urip... dadi Jayadrata ora bakal mati.
Nanging ora
kaentekan akal, Kresna ngowah wujude dadi sawijine laler sing ngriwugi Begawan
sempani sing lagi dzikir. Laler iku menclok ing lambene Begawan Sempani, ora
suwe mabur maneh menclok ing mripat, trus mabur maneh menclok ing lambe ngisore
Begawan Sempani, nalika ditabok nganggo tangan laler iku menclok neng bathuk.
Nalika dzikir
Begawan Sempani tansah ngucap, “Anakku Jayadrata urip, urip,urip,...”.
ujug-ujug laler mau menclok ing pupune Begawan Sempani, anggone dzikir mandheg
sedhela, terus nganggo ancer-ancer Begawan Sempani nabok laler iku nganggo tangane
karo ngucap, “mati kowe ! mati kowe ! mati !”. ujug-ujug laler mau malik wujud
maneh dadi Kresna nganggo ngucap, “ Begawan Sempani, anakmu Jayadrata mati.”
Ing sejen papan
Arjuna lagi ngintip panggonane Jayadrata umpetan ing Gedhong Waja. Jayadrata nyoba
mbuka jendhela kanggo ngerteni apa bener Arjuna mati obong. Nalika Jayadrata
mbuka jendhela, ora dinyana-nyana panahe Arjuna langsung mabur nanceb ing
gulune Jayadrata mbarengi dzikire Begawan Sempani sing ngucap,"mati kowe !
mati kowe ! mati !”. pungkase jayadrata mati lan sumpahe Arjuna uga lunas.
Pranyata dinane durung wengi, sawise mega mendhunge ilang srengengene metu
cemlorot nyekseni matine sang angkara murka Jayadrata.
Gugure Abimanyu
ing sajrone prang Baratayuda bisa digambarake nganggo paribasan jawa “ngunduh wohing
pakarti, sing nandur kabecikan ngunduh kabecikan sing nandur ala bakale cilaka”.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar